Impulsitems. Producten die in de winkel bezoekers met grote puppy ogen
aankijken, wachtend totdat het beet heeft. Door de charmes in de strijd te
gooien kunnen vele mensen de verleiding niet weerstaan. Impulsaankopen worden
dan ook vaak geassocieerd met vrouwen. Tja, valt dit te ontkennen? Het
vrouwelijk brein is nou eenmaal zeer beïnvloedbaar. En daar speelt het
marketingwereldje maar al te goed op in. Als voorbeeld: 3e product
gratis. Eigenlijk hebben wij maar 1 product nodig (of zelfs geen), maar kom op:
we kunnen er nu 3 kopen! En we krijgen er 1 gratis! Het mannelijk brein zou van
pas komen om ons te realiseren dat we daardoor juist duurder uit zijn, zonder
dat dit in de planning stond. Wat maakt het nou dat wij ons hierdoor laten
beïnvloeden? Is het de tijdsdruk? Snel alles meenemen, voordat een ander het
doet? Voordat het uitverkocht is? Één ding wat zeker is: wij willen meer en al
helemaal met korting.
Maar dan
hebben wij het wonderlijke fenomeen: online shoppen. Een uitvinding uit de
zevende hemel. Een middel om ons mannelijke nuchterheid toe te laten nemen. Met
online shoppen valt de tijdsdruk voor een deel weg. De producten blijven echt
wel op het scherm staan. Wij kunnen de producten in alle rust tot in detail
bekijken onder het gemak van een lekkere kop thee, zittend op de bank met de
voetjes omhoog. Geen winkelprikkels om ons heen, maar met de volle focus op de aankoop.
Het is een uitdaging bij het krijgen van de (spam)mailtjes met de ‘speciaal-voor-u-geselecteerd’-berichten,
maar het ontwijken van deze mailtjes voelt als een ware overwinning. En als wij
er wel in trappen, dan heeft het product nog zo’n vier keer een bevestiging
nodig of je het wel echt in huis wil nemen (in winkelmand – bevestigen –
betalen – thuis bezorgen).
Impulsiviteit staat gelijk aan overhaasten. Vrouwen hebben nou eenmaal de tijd nodig om de impulsiviteit te laten dalen. Om de enthousiaste emotie over te laten gaan op het verstandelijke brein. De excuses van impulsshoppen worden zo één voor één weggenomen. En in alle eerlijkheid: het online shoppen heeft er wel voor gezorgd dat ik al maanden geen ellendige producten in huis heb. Niets geen tijdsdruk en geen verleidingen bij de kassa, maar eindelijk mijn emotie en impulsiviteit weggedrukt en mijn (mannelijke) ratio ingezet. Mijn spaarrekening zal trots op mij zijn.
Impulsiviteit staat gelijk aan overhaasten. Vrouwen hebben nou eenmaal de tijd nodig om de impulsiviteit te laten dalen. Om de enthousiaste emotie over te laten gaan op het verstandelijke brein. De excuses van impulsshoppen worden zo één voor één weggenomen. En in alle eerlijkheid: het online shoppen heeft er wel voor gezorgd dat ik al maanden geen ellendige producten in huis heb. Niets geen tijdsdruk en geen verleidingen bij de kassa, maar eindelijk mijn emotie en impulsiviteit weggedrukt en mijn (mannelijke) ratio ingezet. Mijn spaarrekening zal trots op mij zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten