vrijdag 4 april 2014

LOVE TO BLOG | Shoppen met het brein

Shoppen met het brein

Impulsitems. Producten die in de winkel bezoekers met grote puppy ogen aankijken, wachtend totdat het beet heeft. Door de charmes in de strijd te gooien kunnen vele mensen de verleiding niet weerstaan. Impulsaankopen worden dan ook vaak geassocieerd met vrouwen. Tja, valt dit te ontkennen? Het vrouwelijk brein is nou eenmaal zeer beïnvloedbaar. En daar speelt het marketingwereldje maar al te goed op in. Als voorbeeld: 3e product gratis. Eigenlijk hebben wij maar 1 product nodig (of zelfs geen), maar kom op: we kunnen er nu 3 kopen! En we krijgen er 1 gratis! Het mannelijk brein zou van pas komen om ons te realiseren dat we daardoor juist duurder uit zijn, zonder dat dit in de planning stond. Wat maakt het nou dat wij ons hierdoor laten beïnvloeden? Is het de tijdsdruk? Snel alles meenemen, voordat een ander het doet? Voordat het uitverkocht is? Één ding wat zeker is: wij willen meer en al helemaal met korting.

Maar dan hebben wij het wonderlijke fenomeen: online shoppen. Een uitvinding uit de zevende hemel. Een middel om ons mannelijke nuchterheid toe te laten nemen. Met online shoppen valt de tijdsdruk voor een deel weg. De producten blijven echt wel op het scherm staan. Wij kunnen de producten in alle rust tot in detail bekijken onder het gemak van een lekkere kop thee, zittend op de bank met de voetjes omhoog. Geen winkelprikkels om ons heen, maar met de volle focus op de aankoop. Het is een uitdaging bij het krijgen van de (spam)mailtjes met de ‘speciaal-voor-u-geselecteerd’-berichten, maar het ontwijken van deze mailtjes voelt als een ware overwinning. En als wij er wel in trappen, dan heeft het product nog zo’n vier keer een bevestiging nodig of je het wel echt in huis wil nemen (in winkelmand – bevestigen – betalen – thuis bezorgen).

Impulsiviteit staat gelijk aan overhaasten. Vrouwen hebben nou eenmaal de tijd nodig om de impulsiviteit te laten dalen. Om de enthousiaste emotie over te laten gaan op het verstandelijke brein. De excuses van impulsshoppen worden zo één voor één weggenomen. En in alle eerlijkheid: het online shoppen heeft er wel voor gezorgd dat ik al maanden geen ellendige producten in huis heb. Niets geen tijdsdruk en geen verleidingen bij de kassa, maar eindelijk mijn emotie en impulsiviteit weggedrukt en mijn (mannelijke) ratio ingezet. Mijn spaarrekening zal trots op mij zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen