vrijdag 21 maart 2014

LOVE TO BLOG | Ontbijt in de keuken

Ontbijt in de keuken

Ontbijten doe je aan tafel in de keuken. Nee, geen ontbijt in bed. Daar begin ik niet aan. Mijn energiepeil keldert alleen al als ik er aan denk hoe ik heelhuids en met volle jus glazen de trap op moet komen. Een bakje yoghurt met superfoods en een kopje thee lukt nog wel, maar een zondagochtend ontbijt? Nee, dat gaat te ver. Daarom hou ik van een ontbijt aan de keukentafel. De zondagochtend starten alsof het een feestdag is.

Nu hoef ik mij niet druk te maken om het bakproces goed te laten verlopen. Om de broodjes in een te kleine oven en binnen een bepaald tijdsbestek klaar te maken. Wij willen namelijk geen broodbuik, dus het afbakken van croissantjes gaat er niet in. Bananenpannenkoekjes worden wel geserveerd, een favoriet. Een kwestie van opwarmen, want deze heb ik de avond hiervoor al klaar gemaakt. Met een kopje thee. En een gekookt eitje, met een versgeperste smoothie. Ik heb alles onder controle.

Een ontbijt aan tafel gaat niet alleen om het eten. Het sfeertje maakt –of breekt- een ontbijt. Het begint bij het decoreren van de tafel. Tijdens het tafeldekken wordt mijn shopbrein geprikkeld. Fantaserend over een chique gedekte tafel, waarbij het ontbijt alleen al bij het aanraken van het servies een onvergetelijke levenservaring is. Kristallen wijnglazen met versgeperste jus, handbeschilderde borden met gouden randjes, bestek dat van te voren opgepoetst is en een achtarmige kandelaar met niet-lekkende kaarsen. Met familie om tafel waarvan je verbaasd bent dat zij net uit hun roes komen. Zo chique en perfect. Mijn fantasie wordt onderbroken wanneer ik boven gerommel hoor. Snel steek ik de waxinelichtjes aan, leg servetten bij de borden, schenk de jus d’orange in, leg de pannenkoekjes klaar en strooi er iets kaneel overheen.

Ik zie lachende gezichten om de hoek komen. Ik voel me een klein kind. Ik geniet van ons simpele witte porseleinen servies, in onze pyjama met onze imperfecte kapsels. Ik geniet van de gezelligheid. Het gelach en het geklets. Wat een start van de ochtend. Een energiebom. Daar doe ik het voor. 

Ik wens jullie een fijn weekend, met een lekker en een gezellig ontbijt! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten